مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد:

آغاز دور جدیدی از گسترش سواد آبی با محوریت کتاب انسان و محیط زیست در نظام آموزشی کشور

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از آغاز دور جدیدی از گسترش سواد آبی با محوریت کتاب انسان و محیط زیست در نظام آموزشی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "محمد حاج رسولی ها" در گردهمایی نکوداشت کتاب انسان و محیط زیست که به میزبانی شرکت آب منطقه ای تهران در مدرسه دارالفنون برگزار شد، انتشار کتاب انسان و محیط زیست و تدریس آن در مدارس را اقدامی بزرگ و ارزشمند از سوی آموزش و پرورش توصیف کرد و گفت: ممکن است این کتاب نقاط ضعفی داشته باشد اما ارزش این اقدام فراتر از آن است که کاستی ها را بیان کنیم.

وی از آمادگی کامل شرکت مدیریت منابع آب و شرکت های آب منطقه ای سراسر کشور برای به روزرسانی مطالب این کتاب خبر داد و یادآور شد: آموزش اساتید از نکاتی است که باید به آن پرداخته شود و اطلاعات تکمیلی و به روز طی کارگاه های آموزشی در طول سال به اساتید منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب انسان و محیط زیست به روش انگیزشی طراحی شده که لازم است همکاران ما در شرکت های آب منطقه ای این کتاب را مورد حمایت قرار دهند و از طریق انجام بازدیدهای میدانی برای معلمان و دانش آموزان در تبیین بهتر مفاهیم بخش آب اقدام کنند.

حاج رسولی ها ضمن تشکر و قدردانی از مولفان و دست اندرکاران این کتاب گفت: ما به سهم خود از این کتاب حمایت می کنیم و آمادگی کامل برای به روزرسانی مطالب آن را داریم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص وضعیت بارندگی در کشور اظهار داشت: با مطالعه آمار بارندگی نیم قرن گذشته  مشخص است که  متوسط  بارندگی زمانی در حدود 275 میلی متر بوده است که  این رقم در بلند مدت 240 میلی متر است و متاسفانه میزان بارندگی ها طی ده سال گذشته به 210 میلی متر در سطح کشور رسیده است.

وی افزود: این میزان کاهش بارندگی باعث کاهش رقم بسیار قابل توجهی از روان آب ها شده است که لازم است همواره به بایدها و نبایدها در مصرف توجه کنیم.

حاج رسولیها ادامه داد: مدیریت به هم پیوسته منابع آب موضوع مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه داشت و در عرصه سیاستگذاری و زیست محیطی به یکپارچگی و پیوستگی منابع آب نگاه اصولی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اوایل دهه 80 شرکت مدیریت منابع اب به عنوان شرکتی برای ایجاد سازه های غول پیکر  و سدها شناخته می شد اما در یک دهه اخیر به دلیل الزامات موجود تغییر رویکردی اتفاق افتاد و به مسائل زیست محیطی و مدیریت مصرف در سمت تقاضا توجه بیشتری شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع اب ایران با تاکید بر نقش پررنگ طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) افزود: این طرح به اندازه ای برایمان اهمیت دارد که در ماموریت های استانی روند اجرای این طرح را پیگیری می کنم که خوشبختانه طی سال های گذشته اقدامات خوبی انجام گرفته است.

همچنین در این نشست دکتر مجید مخدوم رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست در این گردهمایی گفت: محیط زیست  در برگیرنده تمام دانش ها است که  متاسفانه این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه کتاب انسان و محیط زیست یک کتاب بسیار خوب برای پایه 11 متوسطه است، اظهار داشت: این کتاب علی رغم نواقصی که دارد می تواند یک آغاز راه باشد که باید طی سال های آتی نواقص آن برطرف شده و برای مقاطع پایین تر نیز به روش های دیگر همچون تدوین بروشور نسبت به آگاه سازی و آموزش آنها اقدام کرد.

مخدوم با اشاره به نواقص کتاب انسان و محیط زیست، گفت: یکی از موارد مهم در محیط زیست توجه به اکولوژیک  است که متاسفانه د راین کتاب به آن اشاره ای نشده و علاوه بر آن تحلیل و جمع بندی وجود ندارد اما با وجود نقایص یک کتاب بسیار خوب برای پایه یازدهم متوسطه  محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما با آموزش و فرهنگسازی درست می توانیم محیط زیست خود را از این بحران نجات دهیم فقط باید به خودمان اعتماد داشته باشیم.

همچنین محمود امانی مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش در این گردهمایی اظهار داشت:انسان و محیط زیست فراتر از یک کتاب درسی است چراکه در آموزش های  زیست محیطی است که تاثیر رفتار انسان ها بر محیط زیست را مشخص می کند.

وی افزود: کتاب انسان و محیط زیست بهانه ای است تا این رشد در دانش آموزان ایجاد کند که نگاه بخشی و منطقه ای به معقوله محیط زیست نداشته باشیم و همه کره زمین متاثر از رفتارهای ماست و کل هستی خانه ما محسوب می شود.

همه ما باید تلاش کنیم که این رشد در بین دانش آموزان ایجاد شود تا دانش آموزان پس از پایان مقطع متوسطه با مفاهیم عمومی زیست محیطی آشنا باشند.

در پایان این گردهمایی نیز از دست اندرکاران و مولفان کتاب انسان و محیط زیست تقدیر به عمل آمد.

کد خبر: 2979
  تاریخ خبر : 1397/12/12
 الهامی منش
 546