طرح ملی دانش آموزی نجات آب که به اختصار از آن با عنوان داناب یاد میشود؛ براساس ایدهای علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرح های فرهنگی و آموزشی، در سال تحصیلی 89-88 در یکی از استان های کشور به اجرا درآمد.
در این طرح با هدف قرار دادن دانش آموزان، برنامه ریزی شده است تا مسائل و چالش های اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ... در روندی نظام مند به این قشر آموزش داده شود.
این طرح پس از اجرای موفق در یکی از استان های کشور، در سال تحصیلی 89-90 در چند استان کشور به عنوان پایلوت اجرا شد. سنجش اثربخشی طرح در اجرای دوساله این طرح،حاکی از موفقیت آن بوده و بر این اساس و با توجه به ضرورت اقدامات جدی و فراگیر در عرصه آموزش و بهبود فرهنگ در قبال مسائل حوزه آب، این طرح برای سال تحصیلی جاری ملی اعلام شده و به عنوان وظیفه مجمعی استان ها توسط مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران،تعیین شده است.
حسب توافق و برنامه ریزی های انجام شده در شورای سیاستگذاری طرح های دانش آموزی آب و آبفا؛ دانش آموزان مقطع اول متوسطه و بالاتر به عنوان قشر هدف ویژه حوزه آب تعیین شده است.
در طرح داناب،مخاطب اصلی طرح، دانش آموزان دوره اول متوسطه میباشند که از یک سو قدرت دریافت و تحلیل مسائل گسترده و بعضاً انتزاعی حوزه آب (از قبیل کسری مخازن آب زیرزمینی، آب مجازی و ...) را دارا بوده و از سوی دیگر هنوز به شکلی جدی درگیر مباحث مربوط به کنکور یا مسائل کاری و شغلی نشده اند.
راهبری کلان و ملی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران با همکاری مشاور ملی؛ ضمن لحاظ کردن مسائل مدیریت بومی برای استان ها