ارتقایی: آشنایی 70 هزار دانش آموز با طرح دانش آموزی نجات آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از آموزش 70 هزار دانش آموز با هدف طرح احیا و تعادل بخشی در سال تحصیلی 95-94 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی"، امروز (یکشنبه) در نشست خبری تشریح برنامه های این مجموعه در سال جاری با تاکید بر اینکه تا به امروز ریالی از اعتبارات طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی سال جاری را دریافت نکرده ایم، گفت: سال گذشته از رقم 18 میلیارد تومانی طرح تنها هفت میلیارد آن به شرکت تخصیص داده شد و در سال جاری نیز از رقم 15 میلیاردی اجرای تاکنون ریالی در اختیار شرکت آب منطقه ای تهران قرار نگرفته است. بنابراین با توجه به اهمیت فراوان این طرح از سازمان مدیریت و برنامه ریزی تقاضا داریم به عنوان اولویت اصلی شرکت های آب منطقه ای نخستین تخصیص را به این طرح حیاتی ارائه دهد.

ارتقایی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در سال جاری درصدد جلوگیری از برداشت 100 میلیون مترمکعب منابع سفره های زیرزمینی از طریق چاه های غیرمجاز هستیم، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 94 تاکنون هزار و 615 حلقه چاه غیرمجاز توسط شرکت مسدود شده است که به موجب این اقدام از برداشت غیرمجاز 83 میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی جلوگیری شده است.

وی همچنین افزود:سال گذشته نیز با همکاری مدارس آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران 70 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح داناب(طرح دانش آموزی نجات آب) قرار گرفته و با اهداف طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی آشنا شدند.

وی با اشاره  به بازدید از 12 هزار حلقه از چاه های مجاز سطح استان، همچنین گریزی به وضعیت چاه های غیرمجاز ویلاهای اطراف تهران نیز زد و افزود: در تمامی مناطق استان چاه های غیرمجاز در درون باغ ها و ویلاها مسدود می شود و با همکاری شرکت آب و فاضلاب مجوز حفرچاه مجاز و دریافت انشعاب از محل این چاه ها داده می شود تا این باغات از منابع آبی به صورت اصولی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در تلاش برای پیشگیری از مرگ آب خوان ها هستیم، ادامه داد: پیش بینی می کنیم با اجرای مناسب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و هدف گذاری جلوگیری از برداشت غیرمجاز 100 میلیون مترمکعب آب سفره ها بتوانیم در سال 1402 به یک تعادل نسبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

اجرای طرح آمار برداری منابع آب از یک ماه آینده

ارتقایی همچنین به اجرای طرح آمار برداری منابع آب نیز اشاره کرد و افزود: به طور معمول هر پنج سال این طرح برای بررسی منابع آبی چشمه ها، قنات، چاه ها و... اجرا می شود. دوره جدید این طرح از یک ماه آینده شروع می شود و انتظار داریم مردم، صاحبان مزارع، چاه ها، مراکز انتظامی و نظامی  در دست یابی هر چه دقیق تر به این آمارها ما را یاری کنند چرا که هر چه آمار و اطلاعات پایه ما دقیق تر و کامل تر باشد به دستاوردهای مثمرثمرتری در زمینه حوزه منابع آبی دست پیدا خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 110 مورد تخریب به منظور آزادسازی اراضی واقع در بستر و حریم انجام شده است، گفت: حجم هکتاری این تخریب ها در منطقه ای همچون شمیرانات بین سه تا چهار هکتار بوده که براساس برنامه موجود درصددیم به طور متوسط سالیانه بین 15 تا 20 هکتار آزادسازی داشته باشیم.

کد خبر: 1591
  تاریخ خبر : 1395/04/14
 کاربر روابط عمومی
 418