ارتقایی: وضعیت آب اجرای طرح داناب را ضروری می کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: وضعیت منابع آبی و مصارف آب در استان تهران به‌گونه‌ای است که فرهنگ‌سازی و آموزش به دانش‌آموزان و اجرای طرح‌هایی مانند داناب را ضروری و حیاتی می‌کند.

به‌ گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" در جریان امضای تفاهم‌نامه طرح دانش‌آموزی نجات آب (داناب) در استان تهران که روز سه شنبه (دیروز) در محل سد لتیان برگزار شد، اظهار کرد: امروز شرایط آبی در استان تهران به‌گونه‌ای است که مصرف دوبرابری درمقایسه با متوسط جهانی و ادامه خشک‌سالی‌ها، نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش‌های بیشتر را در جامعه و به‌ویژه دانش‌آموزان ضروری و بدیهی کرده است و لذا اجرای طرح داناب کمک موثری در این زمینه خواهد بود.

وی با بیان اینکه هرچه آب برای تهران تولید و منتقل شود، مصرف نیز بالاتر خواهد رفت، گفت: در سال‌های گذشته هرچه طرح‌های آبی اجرا شده است و آب را به تهران منتقل کرده‌ایم، مردم نیز بیشتر و بیشتر مصرف کرده‌اند که باید این رویه تغییر کند. 

وی با تاکید بر کاهش ذخایر آبی سدهای تهران در زمان حاضر، افزود: دیروز مجموع آب ذخیره‌شده در مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران به 410 میلیون مترمکعب رسید که درمقایسه با 460 میلیون مترمکعب سال گذشته، همچنان 50 میلیون مترمکعب کمتر است. البته بارش‌های کنونی مناسب است و امیدواریم همچنان ادامه یابد تا ذخیره سدها اندکی بهتر شود.

وی ادامه داد: بارش‌های تهران تا روز گذشته (دوشنبه) به 10.5 میلی‌متر رسید که این میزان بارش هنوز با بارش‌های متوسط بلندمدت که بیش از 11.5 میلی‌متر است، فاصله دارد اما درمقایسه با زمان مشابه پارسال بیشتر است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه طرح دانش‌آموزی نجات آب یا داناب به هر حال راه‌حلی است که می‌تواند به فرهنگ‌سازی استفاده درست از آب کمک کند، تصریح کرد: توجه به مسایلی چون استفاده از پساب و به‌کارگیری بازچرخانی آب، مدیریت و اصلاح مصرف آب در استان که چالش جدی آب در استان است و همچنین آلوده کردن منابع آب به‌ویژه با ورود زباله‌ها و یا آلاینده‌های صنعتی به رودخانه‌ها می‌تواند در این طرح مهم و ملی مدنظر قرار گیرد.

وی در جمع مدیران آموزش و پرورش شهر تهران و مناطق 22گانه آن با اعلام نیاز بخش آب به مشارکت و همکاری فرهنگیان و به‌ویژه آموزش و پرورش، بیان کرد: اجرای این طرح موجب خواهد شد که در میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان و درنهایت در سطوح مختلف جامعه فرهنگ‌سازی مناسبی درباره مصرف آب داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: در آیه‌های قرآن و فرهنگ ایرانی ما آب جایگاه ویژه‌ای دارد. به هر حال اکنون وقت آن رسیده است که روش‌های تربیتی و آموزشی و فرهنگ‌سازی وارد مدیریت آب کشور شود. 

ارتقایی سپس با بیان اینکه جمعیت تهران در حال نزدیک شدن به 13 میلیون نفر است، اظهار کرد: این میزان 16 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد درحالی که استان تهران کمتر از یک درصد مساحت کشور است. براساس آمار، در این استان هر ساله بیش از 150 میلیون مترمکعب کسری آب‌خوان وجود دارد که این حجم دو برابر حجم مفید سد لتیان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین میزان مصرف آب شرب تهران را حدود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: برای این مقدار آب مصرفی، 750 میلیون مترمکعب از سدها و مابقی از چاه‌ها تامین می‌شود که در سال‌های خشک‌سالی مثل امسال، این نسبت به 50-50 می‌رسد. 

ارتقایی اضافه کرد: از 750 میلیون مترمکعب آب سدهای تهران حدود 400 میلیون مترمکعب از سامانه شرق شامل سدهای لار، لتیان و ماملو و 350 میلیون مترمکعب نیز از سامانه غرب شامل سدهای امیرکبیر و طالقان تامین و ارسال می‌شود.

ارتقایی در ادامه به تصفیه‌خانه‌های تهران نیز اشاره کرد و گفت: تهران هم‌اکنون پنج تصفیه‌خانه در حال بهره‌برداری دارد و تصفیه‌خانه ششم نیز که بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه خاورمیانه است، در منطقه 22 و شمال تهران در حال احداث است تا آب سدهای طالقان و امیرکبیر را که با تونل منتقل می‌شوند، در تراز بالاتر تحویل تهران دهد.  

وی تاکید کرد: درصورت تکمیل و بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، در سال‌های خشک‌سالی می‌توان آب را با حجم بیشتری به تهران آورد و به شرق تهران نیز منتقل کرد.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه هفتم تهران که وظیفه تصفیه آب سد ماملو را دارد، در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: این امر می‌تواند در انتقال آب مناسب به مناطق جنوب و جنوب‌شرق تهران موثر باشد.

کد خبر: 1585
  تاریخ خبر : 1393/07/30
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/12/03
 کاربر روابط عمومی
 483